Om oss

HISTORIA

Sedan över 100 år står vi vid yrkesmänniskornas sida
1903 föddes det första Fiat transportbilen 24HP. Sedan dess har vår historia fortsatt över ett sekel och ständigt erbjudit olika modeller för att uppfylla behoven i varje tidsepok. Följ resan, årtionde efter årtionde, för att se hur märket har skapats och vuxit med våra fordons utveckling och ökande framgång.

1901 - 1910

1901: det nybildade företaget Fabbrica Italiana Automobili Torino ställde vid Milano-utställningen ut två bussar och ett säreget släp för brandmän. Det banade väg för det som bara två år senare skulle bli den första riktiga Fiat-lastbilen, nämligen 24 Horse Power.

1903: Produktionen av lätta nyttofordon har sin början med 24 HP, vars namn kommer från effekten hos motorn mätt i hästkrafter. Modellen är liten till storleken men med användning och en lastförmåga som en riktig lastbil. 24HP har ett lastplan av trä som kan bära upp till 4 000 kg varor.
Efter 24 HP, som var revolutionär på sin tid, fortsätter utvecklingen med konstruktionen av tre nya prototyper. Testerna avlöste varandra och eftersom 24 HP klarade dem alla började den italienska armén att se på det nya fordonet med intresse.

1906: 24HP tillverkas i en mindre serie medan dess efterträdare 18-24HP, som blir en stor framgång, tillverkades i många exemplar.

1911 - 1920

1911–1915: tillverkningen av de första "riktiga transportfordonen" startar. Ökade behov i och med första världskriget leder till större produktion och under denna period utgör export en mycket viktig del av omsättningen för företaget. Bland annat köper och exporterar armén stora mängder transportfordon.

1911: 1F föds (där F står för "furgone" = skåpbil). 1F är det första fordonet med skåp och har en cylindervolym på 1 846 cm3 och en lastförmåga på 500 kg. Fordonet härstammar från chassit på bilen TIPO 1 och är idealisk för kortare leveranser. Av detta skäl köper det brittiska postverket några exemplar.
Samma år introduceras även den mer robusta 2F. Den härstammar från TIPO 2 från 1910, har en cylindervolym på 2 813 cm3, en effekt på cirka 20 hk och en lastförmåga på 1 000 kg. Versionen med lastbilsskåp och presenning är mycket väl använd för transport av människor och material och föreslås även som militärlastbil och används av Royal Navy, den kungliga engelska flottan.

1921 - 1930

1922: efter den ekonomiska krisen 1921 bidrog flera faktorer till återhämtningen i branschen, till exempel omorganiseringen av vägtrafikordningen (minskningen av vägskatten och tilldelningen av ett registreringsnummer för varje provins) och arbetet som inleddes 1923 med Milano-Laghi, den första vägen med ett dedikerat körfält för varutransportfordon.

1925: med tanke på de pågående förändringarna bestämmer Fiat sig för att investera mer i tillverkningen av transportfordon för att bredda sortimentet och skapa ett utbud med olika lastförmåga, volym och motorer. Just under denna period skapas definitionen "lätt transportfordon".
Olika lättare lastbilar som 502F, 503F, 505F, 507F och 509F var svaret på en ökad efterfrågan av specialiserade fordon med specifika arbets- och transportbehov (inklusive särskilda syften som ambulanser, brandbilar, postbilar och så vidare).

1928: Fiat engagerar sig i att ytterligare påskynda tillväxten av vägtransportbranschen och stödjer utformningen av motorvägen mellan Turin och Milano, som skulle ansluta de två viktigaste produktionspolerna i Italien. Dessutom bildas SAVA (Società Anonima Vendita Autoveicoli) som främjar enklare köpvillkor av fordonen.

1931 - 1940

Fiat sällar sig till de andra fordonstillverkarna i Turin för att minska tillverkningskostnaderna och bana väg för en lovande framtid.

1932: Balilla Van, den lilla lastbilen 508, föds. Som lätt, hanterbar och lätt att köra representerar det nyfödda fordonet essensen av varutransport. Den har komfort, låg bränsleförbrukning, 75 km/h som toppfart och en lastförmåga på mellan 320 och 380 kg och blev en stor framgång.
Även den första Fiat-lastbilen med dieselmotor härleds till denna tid och den framtogs speciellt för varutransport. Lastbilen 621 har lastförmåga på 2 250 Kg, stängd hytt med två dörrar, sänkbara rutor, vindruta, skåp med sidoväggar och fällbar bakre klaff samt möjlighet att montera metallbågar för att stödja en presenning.

1934: serien berikas med en 4-cylindrig dieselmotor på 55 hk, mot 45 hk för bensinmotorn.

1941 - 1960

Första hälften av 40-talet: Fiat-tillverkningen sjunker dramatiskt på grund av den ogynnsamma utvecklingen av kriget och bombningarna som allvarligt skadade Fiats anläggningar och många mindre fabriker i Turin.

Fiat förstår även att den ekonomiska utvecklingen inte bara handlar om industrierna, utan även små egenföretagare - handelsmän och hantverkare som behöver medel för att transportera små leveranser av varor och utrustning.

1947: tack vare de utmärkta resultat som man fick med modellen 1100 beslöt Fiat att göra andra versioner av transportfordon.

Fiat 1100 ALR blir en av de första kommersiella modeller som tillverkas omedelbart efter kriget, en faktor som, tillsammans med dess utmärkta funktioner, på kort tid omvandlar den till en av symbolerna för den italienska återfödelsen. Utrustad med en pålitlig motor, växellåda som är extremt robust samt ett motståndskraftigt och flexibelt chassi som går att anpassa till en mängd olika användningsområden (jordbruk, industri, transport av människor och material) anses Fiat 1100 ALR vara en förfader till de senare modellerna tranportfordon.

1961 - 1970

1967: efter de goda resultat som 600 multipla fick förnyade Fiat sortimentet transportfordon genom att introducera Fiat 238. En stor lastbil baserad på mekaniken för bilen Primula (Autobianchi) med en bensinmotor 1.2 på 44 hk och en maximal hastighet på 105 km/h.
Fiat 238, som tillverkades från 1967 till 1983, var ända sedan den introducerades på marknaden tillgänglig i olika utföranden: skåpbil, lastbil, lastbil med hytt, passagerartransport och ambulans. Denna filosofi levde sedan till stor del kvar på de senare modellerna Fiat 242 och Fiat Ducato.

1971 - 1980

Mitten på 70-talet: Fiat bygger upp organisationen med specialisering på olika områden och transportfordonen separeras från biltillverkningen. År 1975 bildas IVECO, ett viktigt skede i godstrafikhistorien. Varumärket för lättare Fiat-transportfordon introducerade sedan modellerna 242, 850T, 900T och Fiorino 127, som byggdes i Brasilien och fortfarande tillverkas.
Fiat 242, som tillverkades fram till 1987, dominerade marknaden på sjuttiotalet. Robust och pålitlig, med låg lastkant och ett mycket robust lastplan tillverkades den i mycket specifika versioner för bland annat kollektivtrafik, samt den innovativa och bästsäljande versionen anpassad till husbil.

Både i Italien och resten av Europa ökade efterfrågan av transportskåpbilar under dessa år, för både långa sträckor och för städer.
Fiat utvecklade då 127 Fiorino, den första lilla skåpbilen som tillverkades i Italien. 127 bibehöll sina mekaniska och bekvämlighetsrelaterade egenskaper intakta och blev den mest sålda bilen i Europa. Fiat försåg bilen med ett lastutrymme på 360 kg plus förare, samt en serie extrautrustning som konkurrenterna inte kunde erbjuda: spoiler, skiljevägg i hytten (avtagbar i sektioner) och låsbara bakdörrar med 90° öppning.
Bland nyheterna för 1978 måste vi nämna Panorama-versionen i serien 238E, en 9-sitsig bil som föddes för att uppfylla efterfrågan på den nya marknaden för grupptransport. Den gick att köra med upp till nio personer, till jobbet eller på semestern, med besparande förbrukning. På kort tid blev fordonet den perfekta bilen för till exempel hotell, biluthyrningsföretag, kollektivtrafik och idrottsgrupper.

1981 - 1990

1981: är början på produktionen av en revolutionerande skåpbil - Ducato x2/12. Den nya modellen föddes ur ett projekt från 1978 med mål att skapa ett lätt transportfordon som skulle röna framgång i hela Europa. Efter Ducato x2/12 kom Ducato x2/30. Projektet överträffade förväntningarna och framgången bekräftas av det faktum att modellen fortfarande tillverkas efter mer än 25 år.
1981 kom även pick-up-versionen av Fiorino, efter ett ökat behov av att ytterligare särskilja transportfordon, skåpbilar och pick-uper.

1991 - 2000

Efter Ducato kom andra modeller som rönte stora framgångar under 90-talet: Scudo, Doblò och olika Van-versioner.
1995: Scudo grundas för att erbjuda ett nytt transportfordon till yrkesmänniskor som söker efter kompakta mått och god lastförmåga men körkänsla som en bil.
2000: Doblò, som tillverkas i Turkiet, lanserades på den italienska marknaden. År 2001 landeras den i övriga länder och blev omedelbart en stor succé.
Även pick-up-konceptet, som föddes 1981, vidareutvecklas med Fiorino Strada - pickupen i Palio-serien.

2001 - 2010

Fiat Professional fortsätter att växa. Serien förnyas helt och berikas med nya modeller.

2006: är året då Nya Ducato lanseras. Modellen har ett speciellt banbrytande utseende, komfort och prestanda på högsta nivå, datoriserad och säkerhetsrelaterad utrustning, minskade driftskostnader och får otaliga lovord i den internationella pressen som det bästa fordonet för omvandling till fritidsbruk.
Samma år vann Doblò Cargo det prestigefulla priset International Van of the Year 2006 tack vare den nya designen, det nya långa axelavståndet, de reaktiva dieselmotorerna Multijet och Natural Power och en ökad lastförmåga och lastvolym.
2007: Nya Scudo introduceras på marknaden. Detta fordon kombinerar bilegenskaper (prestanda, hanterbarhet och bilkomfort) med typiska egenskaper för ett arbetsfordon (lastförmåga, lätt att lasta, pålitlighet) och överträffar fördelarna i den föregående modellen för ett komplett sortiment av fordon för persontransport.
2008: är året för Nya Fiorino. Den föddes för att uppfylla de moderna kraven på varutransport i städer, för alla de som tillbringar långa stunder i fordonet med leveranser, till exempel hantverkare, underhållstekniker och serviceföretag. Unik och innovativ med en originell och dynamisk stil, rymlig, kompakt, lätt att lasta, smidig i trafiken och med låga driftskostnader är alla de egenskaper som gjorde att den belönades med det prestigefulla priset International Van of the Year 2009, ett internationellt erkännande för ett säkert och lättmanövrerat fordon som "når dit andra inte når”.
2010: Nya Doblò Cargo är stjärnan med volym upp till 4,6 m3, 1 ton lastförmåga och lastutrymme på upp till 3,4 m i längd; NEDC-förbrukning på 4,8 liter/100 km, autonomi 1 250 km och CO2-utsläpp på bara 126 g/km med motorn 1.3 Multijet II Euro 5 på 90 hk; och unik i segmentet med Bi-link-fjädringar. Rekordlastbilen blir Van of the Year 2011.
Sedan kommer Fiorino modellår 2011 med ny motor, design på instrumentpanelen, interiör och färger. Nya Doblò Cargo, idag även i versionen Natural Power , utsågs även till Europas bästa skåpbil 2011.

2011 - 2016

2011: är åter ett Ducato-år - bästsäljare i 30 år med sina fem generationer och åtskilliga framgångar. Över 2,2 miljoner fordon har sålts i världen från 1981 till idag.
Nya Ducato fortsätter att särskilja sig med sin originella design och förnyar sig helt i serien med nya motorer. Den erbjuder nu fyra nya motorer Euro 5 turbodiesel med direktinsprutning Multijet. Effekt från 115 till 177 hk, kombinerat med en 5- eller 6-växlad växellåda med rekordlåg förbrukning och CO2-utsläpp (från 6,4 l/100 km och 169 g/km utan användningsbegränsningar eller antagande av specifikt innehåll).
Rekordfordonet Doblò Cargo förvånar alltid omvärlden och nu kommer versionen Work-Up - en pålitlig och stark arbetskamrat som har det bästa förhållandet mellan storlek och lastförmåga. Dess fördel är skåpet med lastplan av plywood där all last får plats: 2,3 m lång, 1,82 m brett och 4 m2 yta där det finns plats för upp till 3 europallet eller 33 fruktlådor.
2012: Nya Fiat Strada lanseras. Med sina 127 800 fordon som sålts runt om i världen, blev Strada år 2011 den näst mest sålda Fiat Professional-modellen efter Fiat Ducato.
2014: den sjätte generationens debut av Fiat Professionals best seller Ducato New Generation föds ur utvecklingen med tre riktlinjer: robusthet/tillförlitlighet, effektivitet/låga driftskostnader och högteknologiskt innehåll.
Den nya stilen på exteriören föds ur en banbrytande bildesign som, i kombination med begreppet äkta transportfordon, förmedlar en stark känsla av dynamik, säkerhet, kvalitet och robusthet.
Utöver sitt tuffa och distinkta utseende erbjuder Ducato New Generation högteknologiskt innehåll tack vare senaste generationens säkerhetsanordningar och körhjälp. Den fortsätter också att särskilja sig genom att registrera de lägsta utsläppen och bränsleförbrukningen i kategorin (upp till 5,8 l/100 km). Detta tack vare det nya utbudet av Multijet motorer (Euro 5 +), vilket bekräftar den populära och exklusiva strategin "ett uppdrag - en motor " som Fiat Professional följer.
2015: ett år tätt av utmärkelser, som börjar med Fiat Ducato som vann Best Motorhome Base i Tyskland för åttonde året i rad. Fiat Professional-märket vann Van Fleet Manufacturer of the Year för andra året i rad på det årliga Commercial Fleet Awards i Storbritannien. I sina kategorier triumferade också Fiorino som City Van of the Year och Doblò som Small Van of the Year.
Tidigare detta år lanseras den nya Doblò Cargo, den fjärde generationen av Fiat Professional-fordon som nu erbjuder fler funktioner, bättre prestanda och mer värde. Den presenteras för allmänheten med en helt ny design, exteriör och inredning med en tydlig bildesign.
På Dubai International Motor Show debuterar Fullback, med vilken Fiat Professional går in i pickup-mellanklasskategorin.
2016: Fiat Professional lanserar Fullback - den nya Fiat Professional-pickupen, och ytterligare två nya fordon som berikar sortimentet. Med introduktionen av pickupen har Fiat Professional ett förnyat och komplett sortiment som pekar på märkets mångsidighet. Nya Fiorino och Talento berikar sortimentet ytterligare.​​

2017 - IDAG

2017: Skådespelaren, kampsportutövaren och profilen Chuck Norris driver kommunikationen med Fiat Professional transportfordon med kampanjen #BeChuckOrBePro.