Om oss

HISTORIA

Sedan över 100 år står vid yrkesmänniskornas sida
1903 föddes det första Fiat-nyttofordonet: 24 hästkrafter. Sedan dess har vår historia genomgått över ett sekel och ständigt erbjudit olika modeller som framtagits för att uppfylla behoven i varje tidsepok.
En resa att följa, årtionde efter årtionde, för att se hur märket har skapats och vuxit genom utveckling och den ökande framgången för våra fordon.

1901 - 1910

1901: vid Milano-utställningen, ställde det nybildade företaget Fabbrica Italiana Automobili Torino ut två bussar och ett säreget släp för brandmän. Det banade väg för det som bara två år senare skulle bli den första riktiga Fiat-lastbilen, nämligen 24HP.

1903: tillverkningen av lättare nyttofordon startar med 24 Horse Power, vars namn kommer från effekten hos motorn, mätt i hästkrafter. Liten storlek - liknar verkliga fordon - men med en användning och en lastförmåga som en riktig lastbil. 24HP har ett lastplan av trä som kan bära upp till 4 000 kg varor.
På grund av egenskaperna för 24 HP, som var revolutionära på sin tid, blev det nödvändigt att experimentera med konstruktionen av tre prototyper. Testerna avlöste varandra och 24 HP klarade av dem alla, så därför började den italienska armén att se på det nya fordonet med intresse.

1906: 24HP tillverkas i mindre serie, men dess efterträdare "lastbilen" 18-24HP, som tillverkades i många exemplar, blir en stor framgång.

1911 - 1920

1911–1915: tillverkningen av de första "riktiga nyttofordonen" startar. Produktivitetsökningen dikterades främst av behoven i och med första världskriget. Under denna period utgör export en mycket viktig del i omsättningen för företaget i Turin. Arméerna var då den verklige köparna av Fiat-fordon, vilket säkerställer leverans av lätta nyttofordon till krigsdepartementen i Frankrike, Ryssland, Grekland och Storbritannien.

1911: 1F föds (där F står för "furgone" = skåpbil), det första fordonet med skåpbilskaross. Med en cylindervolym på 1 846 cm3 och en lastförmåga på 500 kg, härleds detta smidiga fordon av chassiet på bilen TYP 1 som är idealisk för kortare leveranser. Av detta skäl köper det britanniska postverket några exemplar.

Samma år: introduceras även den mer robusta 2F. Den härleds av TIPO 2 från 1910, har en cylindervolym på 2 813 cm3, en effekt på cirka 20 hk och en lastförmåga på 1 000 kg. I versionen med lastbil med skåp med presenning föreslås den som militärlastbil och är mycket väl använd för transport av människor och material. I detta utförande används fordonen av Royal Navy, den kungliga engelska flottan.

1921 - 1930

1922: efter den ekonomiska krisen 1921, bidrog flera faktorer till återhämtningen i branschen, till exempel omorganiseringen av vägtrafikordningen (minskningen av vägskatten och tilldelningen av ett registreringsnummer för varje provins). Arbetet inleddes i mars 1923 i Milano-Laghi, den första vägen med ett dedikerad körfält för varutransportfordon.

1925: med tanke på de pågående förändringarna, bestämmer Fiat sig för att investera mer i tillverkningen av transportfordon, att bredda sortimentet och skapa ett utbud med olika lastförmåga, volym och motoranläggningar. Just under denna period, skapas definitionen "lätt nyttofordon".
Olika lättare lastbilar som 502F, 503F, 505F, 507F och 509F utgjorde svaret på en ökad efterfrågan på specialiserade fordon med exakta arbets- och transportbehov (inklusive särskilda syften som ambulanser, brandbilar eller postbilar osv.).

1928: Fiat engagerar sig att ytterligare påskynda tillväxten av vägtransportbranschen och stödjer utformningen av motorvägen mellan Turin och Milano som skulle ansluta de två viktigaste tillverkningspolerna i Italien. Dessutom bildas SAVA (Società Anonima Vendita Autoveicoli) som främjar enklare köpvillkor, dvs. marknadsföringen av fordonen.

1931 - 1940

Fiat sällar sig till de andra märkena i Turin som specialiserar sig på tillverkningen av fordon för att optimera tillverkningskostnaderna och bana vägen för en lovande framtid.

1932: Balilla Van, den lilla lastbilen 508 föds. Lätt, hanterbar och lätt att köra, "pygmén" – som det nyfödda fordonet kallades - representerar essensen för varutransport: komfort, låg bränsleförbrukning 75 km/tim. som toppfart och en lastförmåga mellan 320 och 380 kg. Det blev en stor framgång: Balilla-exemplaren tillverkade på fem år - bland annat många lastbilar - var 113 000!
Även den första Fiat-lastbilen med dieselmotor går tillbaka till denna tid och den framtogs speciellt för varutransport. Det är 621: lastförmåga på 2 250 Kg, stängd hytt med två åtkomstdörrar, sänkbara rutor, vindruta som kan öppnas med passaröppning, skåp med sidoväggar och fällbar bakre klaff samt möjligheten att montera metallbågar för att stödja en presenning.

1934: serien berikas med en 4-cylindrig dieselmotor på 55 hk mot 45 hk för bensinmotorn. Men det är inte allt. Den lyckade serien 621 berikas även med versioner med elektrisk framdrivning, förutom diesel- och bensinversionerna, med batterienheten under kupén.

1941 - 1960

Första hälften av 40-talet: Fiat-tillverkningen sjunker dramatiskt, både på grund av den ogynnsamma utvecklingen av kriget och på grund av bombningarna som allvarligt skadade Turin, Fiats anläggningar och de många mindre fabrikerna i området.
Fiat förstår att den ekonomiska utvecklingen inte bara handlar om industrin, utan även går i riktning mot små egenföretagare: handelsmän och hantverkare som behöver tillräckliga medel för sina behov för att kunna transportera små sändningar av varor, prover eller utrustning. Detta realiseras från och med 1947.

1947: tack vare de utmärkta handelsresultat som man fick med modellen 1100, beslöt Fiat att göra andra versioner av nyttofordon.
Fiat 1100 ALR är en av de första kommersiella modeller som tillverkas omedelbart efter kriget, en faktor som tillsammans med dess utmärkta funktioner, på kort tid omvandlar den till en av symbolerna för den italienska återfödelsen. Utrustad med en pålitlig motor, växellådor som är extremt robusta och tåliga samt ett motståndskraftigt och flexibelt chassi som anpassar sig till en mängd olika användningsområden (jordbruk, industri, transport av människor och material) Fiat 1100 ALR anses vara förfader till de senare modellerna nyttofordon.

1961 - 1970

1967: efter de goda resultat som 600 multipla fick, förnyade Fiat även sortimentet nyttofordon genom att introducera Fiat 238, en stor lastbil baserad på mekaniken för bilen Primula (Autobianchi) med en bensinmotor 1.2 på 44 hk och en maximal hastighet på 105 km/tim.
Fiat 238 som tillverkades från 1967 till 1983 var tillgänglig med olika utföranden ända sen den introducerades på marknaden: skåpbil, lastbil, lastbil med hytt, passagerartransport och ambulans. Denna filosofi påverkade även de senare modellerna Fiat 242 och Fiat Ducato till stor del.

1971 - 1980

Mitten på 70-talet: Fiat bygger upp organisationen genom specialisering inom olika sektorer: nyttofordonen separeras från biltillverkningen och år 1975 bildas IVECO (ett viktigt skede i godstrafikhistorien) som föds ur det faktum att märket för lättare Fiat-nyttofordon, som introducerade modellerna 242, 850T, 900T och Fiorino 127 (som byggdes i Brasilien och fortfarande tillverkas).
En modell som tillverkades fram till 1987, Fiat 242, dominerade marknaden på sjuttiotalet: robust och tillförlitlig, med låg lastkant och ett mycket regelbundet lastplan, användes det för mycket specifika utföranden, som versioner för kollektivtrafik och annat, samt den innovativa, bästsäljande versionen för fritid med anpassning till husbil.
Både i Italien och i Europa, ökade efterfrågan på skåpbilar för transport i städer och på långa avstånd under dessa år.
Fiat skapade då 127 Fiorino, den första lilla skåpbilen som tillverkade si Italien. 127 blev den mest sålda bilen i Europa och den bibehåll sina mekaniska och bekvämlighetsrelaterade egenskaper intakta. Fiat försedde bilen med ett lastutrymme på 360 kg plus förare samt en serie extrautrustning som konkurrenterna inte kunde erbjuda: spoiler, skiljevägg i hytten (avtagbar i sektioner) och bakdörrarna som kunde blockeras i öppet läge i 90°.
Bland nyheterna för 1978 måste vi nämna Panorama-versionen i serien 238E, en 9-sitsig bil som föddes för att uppfylla kraven på den nya marknaden för grupptransport. Den var lämplig att köra till jobbet eller på semestern för nio personer som ville resa tillsammans, med en besparing i förbrukningen och på kort tid blev fordonet den perfekta bilen för olika användarsektorer, till exempel hotell, biluthyrningsföretag, kollektiv och idrottsgrupper.

1981 - 1990

1981: är början på produktionen av en revolutionerande skåpbil, Ducato x2/12. Den nya modellen som föddes ur ett projekt från 1978, har som mål att skapa ett lätt nyttofordon som ska röna framgångar i hela Europa. Efter Ducato x2/12 kom Ducato x2/30. Målet är inte bara uppnåddes, utan översteg vid förväntningarna och framgången bekräftas av det faktum att modellen fortfarande tillverkas efter mer än 25 år.
1981 utvecklades även pick-up-versionen av Fiorino, vilket bevisar ett ökat behov av att ytterligare särskilja mellan nyttofordon, skåpbilar och pick-uper.

1991 - 2000

Efter Ducato kom andra modeller som rönte stora framgångar under 90-talet: Scudo, Doblò och Van-versionerna av andra bilar.

1995: Scudo grundades med målet att erbjuda ett nytt nyttofordon till yrkesmänniskor som söker efter ett fordon med kompakta mått, en god lastförmåga men som körs som en bil.

2000: Doblò, som tillverkades i Turkiet, lanserades på den italienska marknaden i Italien och år 2001 i de andra länderna. Den blev omedelbart en stor succé.
Även pick-up-konceptet – som föddes 1981 med Fiorino - med modellen Strada, pick-upen i Palio-serien.

2001 - 2010

Fiat Professional fortsätter att växa. Serien förnyas helt och berikas med nya modeller.

2006: det är året då Nya Ducato lanseras. Mycket speciellt banbrytande utseende, komfort och prestanda på högsta nivå, datoriserad och säkerhetsrelaterad utrustning som är ännu bättre, minskade driftskostnader och otaliga lovord i den internationella pressen som det bästa fordonet för omvandling för fritidsbruk.
Samma år Doblò Cargo fick ett prestigefullt pris "International Van of the Year 2006" tack vare den nya designen, de nya versionerna med långt axelavstånd, de reaktiva dieselmotorerna Multijet och Natural Power och en ökad lastförmåga och lastvolym.

2007: Nya Scudo introduceras på marknaden. Detta fordon kan kombinera bilegenskaper (prestanda, hanterbarhet och bilkomfort) med typiska egenskaper för ett arbetsredskap (lastförmåga, lätt att lasta, pålitlighet) och att förbättra fördelarna med den föregående modellen med ett komplett sortiment av fordon för persontransport.

2008: är året för Nya Fiorino: det föddes för att uppfylla de moderna kraven på varutransport i städer för alla som tillbringar många timmar i fordonet och behöver utföra leveranser (som hantverkare, underhållstekniker, serviceföretag och pony express). Unik och innovativ, med en originell och dynamisk stil, rymlig, kompakt, lätt att lasta, smidig i trafiken och med låga driftskostnader är alla egenskaper som gjort att den belönats med det prestigefulla priset International Van of the Year 2009, ett internationellt erkännande för ett säkert och lättmanövrerat fordon som "når dit andra inte når”.

2010: Nya Doblò Cargo är stjärnan. Volym upp till 4,6 m3, 1 ton lastförmåga och lastutrymme på upp till 3,4 m i längd; NEDC-förbrukning på 4,8 liter/100 km, autonomi 1 250 km och CO2-utsläpp på bara 126 g/km med motorn 1.3 Multijet II Euro 5 på 90 hk; unik i segmentet med Bi-link-fjädringar. Rekordlastbilen blir Van of the Year 2011.
Sedan kommer Fiorino model year 2011, med ny motor, ny design på instrumentpanelen, den invändiga beklädnaden och färgerna i karossen och produktinnehållet, medan Nya Doblò Cargo - idag även i versionen Natural Power - utsågs till Europas bästa skåpbil 2011.

2011 - IDAG

2011: det är åter ett Ducato-år, en bästsäljare sedan 30 år med sina fem generationer och åtskilliga framgångar. Över 2,2 miljoner fordon har sålts i världen från 1981 till idag.
Nya Ducato fortsätter att särskilja sig på grund av sin originella design och förnyar sig helt i serien med motorer och erbjuder fyra nya motorer Euro 5 turbodiesel med direktinsprutning Multijet, med en effekt från 115 till 177 hk, kombinerat med en 5- eller 6-växlad växellåda med rekordlåg förbrukning och CO2-utsläpp (från 6,4 l/100 km och 169 g/km utan användningsbegränsningar eller användning av specifikt innehåll).
Doblò Cargo, recordfordonet förvånar alltid omvärlden: nu kommer versionen Work-Up, en pålitlig och stark arbetskamrat som har det bästa förhållandet mellan storlek och lastförmåga. Dess fördel är skåpet med lastplan av plywood: 2,3 m lång, 1,82 m bred och 4 m2 yta där det finns plats för upp till 3 europallet eller 33 fruktlådor, så att all last får plats.

2012: Nya Fiat Strada, arvingen till det ledande fordonet på den sydamerikanska marknaden för lättare transporter, lanseras. Och det är inte allt: med sina 127 800 fordon som sålts runt om i världen, blev Strada år 2011 den näst mest sålda Fiat Professional-modellen efter Fiat Ducato.

2014: i år har vi sett den sjätte generationens debut av Fiat Professionals best seller, Ducato New Generation, som föddes ur utvecklingen av tre riktlinjer: robusthet/tillförlitlighet, effektivitet/låga driftskostnader och nytt högteknologiskt innehåll.
Den nya stilen på exteriören föds ur en banbrytande bildesign som, i kombination med begreppet för ett äkta nyttofordon, överför en stark känsla av dynamik, säkerhet, kvalitet och robusthet.

Utöver sitt tuffa och distinkta utseende, erbjuder Ducato New Generation högteknologiskt innehåll tack vare sista generationens säkerhetsanordningar och körhjälp. Den fortsätter också att särskilja sig genom att registrera de lägsta utsläppen och bränsleförbrukningen i kategorin (upp till 5,8 l/100 km) tack vare det nya utbudet av Multijet motorer (Euro 5 +), vilket bekräftar den populära och exklusiva strategin "ett uppdrag - en motor " som Fiat Professional följer.